Awasi Riya' dan Sum'ah

Kita memohon kepada Allah agar membersihkan jiwa kita daripada penyakit riya'a dan sum'ah. Kerana keduanya adalah penyakit paling berbahaya. Bila penyakit tersebut menimpa seoarang hamba, maka rosaklah amal perbuatannya. (Dr. 'Aidh Al-Qorni, Al-Islam wa Qodhoyal 'Ashr(Mereka Ingin Memadamkan Matahari))
 Apa itu riya' dan sum'ah. Riya' biasa kita dengar, iaitu beramal dan berbicara hanya ingin dilihat oleh orang lain. Sum'ah mungkin tidak ramai yang tahu. Saya juga baru tahu lepas baca buku ni. Sum'ah adalah usaha mencari reputasi dan beramal demi populariti. Kedua-duanya adalah merupakan ciri-ciri kemunafikan.

Rasulullah saw bersabda " Barangsiapa bersikap riya', maka Allah akan memperlihatkan keriya'annya di akhirat kelak. Barangsiapa suka memperdengarkan ibadahnya, maka Allah akan memperdengarkan perbuatannya itu kelak" (HR Bukhari dan Muslim)

Manusia yang riya' ini hanya berlagak alim tatkala dikhalayak ramai. Tetapi apabila bersendirian, mereka tidak membatasi diri mereka dari perkara yang haram.

Rasulullah saw bersabda,
"Pada hari kiamat nanti, akan datang sekelompok orang membawa banyak kebajikan laksana gunung Tihamah yang berwarna putih yang akan diubah oleh Allah menjadi debu yang beterbangan" Para sahabat bertanya," Wahai Rasulullah! Bukankah mereka adalah kaum muslimin?"  Baginda menjawab, "Benar. Mereka solat sebagaimana kalian solat. Mereka juga berpuasa seperti kalian berpuasa. Bahkan mereka memiliki kelebihan harta untuk disedekahkan, dan juga melaksanakan solat malam. Tapi kalau sedang sendirian, mereka gemar melakukan perbuatan-perbuatan haram." (HR Ibn Majah)

Rasulullah turut memperingatkan kita tentang riya' ini dalam hadis yang lain,
"Sesunguhnya hal yang paling aku khawatirkan terhadap diri kalian adalah syirik kecil." Para sahabat bertanya, "Wahai Rasulullah, apakah syirik kecil itu?" Beliau menjawab, "Riya'." (HR Ahmad)

Oleh itu, bagaimana caranya untuk diri kita bebas dari sifat munafik ini. Dr 'Aidh al-Qorni menyatakan tiga perkara penting dalam menyelamatkan diri dari riya' dan sum'ah.
1. Sedar yang memberi manfaat dan mudarat hanyalah Allah.
2. Sedar bahawa kemampuan makhluk adalah terbatas. Tidak mampu memberi manfaat dan  tidak pula mampu memberi mudarat, melainkan dengan kehendak Allah jua.
3. Sentiasa berdoa kepada Allah agar diri bebas dari perkara ini.

Doa Rasulullah, "Ya, Allah, aku berlindung kepadaMu jangan sampai aku menyekutukanMu dengan sesuatu sedangkan aku tahu, dan aku memohon ampun dari segala yang tidak aku tahu." (HR Ahmad)

Hasan Bashri juga berdoa agar dirinya bebas dari sifat-sifat ini,
"Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari riya' dan sum'ah. "

Jadi, saya menyeru kepada sahabat sekalian dan diri saya sendiri, agar kita sama-sama membetulkan niat kita dan bermujahadah dalam menjadi hambaNya yang mukhlis, insyaAllah.

Jangan kerana sifat kita yang tidak ikhlas akhirnya menyebabkan usaha kita terbantut. Perlulah kita sentiasa mewaspadai dan risau sama ada diri kita mempunyai sifat-sifat munafik, agar diri kita berjaya di akhirat kelak, insyaAllah.

Sekian, wassalam.

0 comments:

Post a Comment