Emm, ape nak buat ye?

Daripada Abdullah bin Abbas r.a., Nabi saw bersabda: "Dua nikmat yang yang ramai manusia terpedaya dengannya: Sihat dan kelapangan." (HR Bukhari)
Ramai daripada kita(terutamanya bdak x-kmb) sedang 'berlayar' di musim cuti yang sangat panjang. Setengahnya sampai bulan july, ramai yang semptember dan february next year pon ade. Woo, memang banyak mase lenggang kita. Jadi, nak buat ape time2 macam ni. Rasulullah sudah mengingatkan umatnya, agar kita jangan terpedaya dengan masa lapang macam ni.

So, tanya diri kita, apa yang aku dah buat sebelum ni adakah membuktikan kita bukanlah manusia yang terpedaya dengan masa lapang?

Kalau ya, alhamdulillah.
Kalau tak, nak buat camne?

Oleh itu, disini saya ingin berkongsi sedikit idea tentang nak buat ape time2 cuti macam ni. Harap2nya bermanfaat, insyaAllah.

1. Tingkatkan bacaan dan hafazan, baik al-Quran mahupun hadis.
  
 "Dan demi sesungguhnya! Kami telah mudahkan Al-Quran untuk menjadi peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)? " (al-Qamar, 54:17,22,32,40)

Dalam surat al-Qamar ni, Allah ulang ayat yang sama sebanyak 4 kali! Jadi, tidak sepatutnyalah kita ambil tidak endah dalam amalan membaca al-Quran. Sebaik-baiknya, sehari cuba habiskan satu juz, so sebulan boleh khatam 1 al-Quran. Kalau x mampu, buat dengan sedikit2 dahulu, kemudian tingkatkan. Jangan lupa pula untuk nak mentadabbur al-Quran. Try cari mase lain untuk khususkan bace al-Quran dengan terjemahannya sekali.

Kalau hadis, saya sarankan sebuah buku "300 hadis bimbingan", hasil Ustaz Zahazan. Tak mahal pun, RM25.90 je. Bukan ape, kalau hanya bergantung kepada 'syeikh' google, risau kalau ade hadis yang dhoif.

2. Jom layan lecture yang mantap dari syeikh2


Kita ade Syeikh Sulaiman Moola, Syeikh Hamza Yusuf, Yasser Fazaga, Yusuf Estes dan ramai lagi. Cari je kat you tube, ade banyak lecture2 yang hebat dari diorang ni. Selain dapat tambah ilmu, dapat juga power kan english kita. Nak pergi oversea la katakan, insyaAllah :)

So, lepas ni dah x leh la bagi alasan tengok movie sebab nak power english, layan lagu barat sebab nak mantapkan english, ok. Dalam surah Asy Syams, ayat ke-8,


"Maka Dia mengilhamkan kepadanya (untuk mengenal) jalan kejahatan, dan jalan ketakwaan" (91:8)

Oleh itu, marilah kita pilih jalan ketakwaan, kerana hanya dengan itu kita akan menjadi manusia yang beruntung.

3. Iqra'! (Bacalah)

Time cuti2 camni, banyakkan bacaan kita. Bukan baca online manga, komik atau yang sekutu dengannya, tapi buku2 yang bermanfaat. Yang mampu menambah ilmu dan kemahiran kita, insyaAllah. Saya sarankan buku Quran Saintifik, tulisan Dr. Danial. Korangkan budak science, so, jom kita guna ilmu science kita untuk memantapkan lagi syahadah dalam hati kita. Kepada budak2 KL, saya sarankan pergi kedai buku Fajar Ilmu Baru, dekat wisma plaza, yang dekat Masjid India tu. Kat situ ade banyak buku yang bagus2.

Kalau agak2 dah tak de duit sangat, download je buku2 dalam pdf dari www.bahantarbiyyah.com. Pergh, kat website ni, banyak sangat buku2 yang hebat, yang susah nak cari kat pasaran malaysia. Kalau dekat Indon, mungkin senang sikit. Saya sarankan buku Menuju Ketakwaan(Abdullah Naseh Ulwan), Petunjuk Sepanjang Jalan(Syed Qutb), alMunthalaq(Muhammad Ahmad alRasyid), Pemuda Muslim Dalam Menghadapi Cabaran Masa Kini(Abdullah Naseh Ulwan), Apa Ertinya Saya Menganut Islam(Fathi Yakan) dan baaaanyak lagi! So, mane yang berkenan di hati tu download je la. Tak besarpun file dia, agaknya movie 4-5 kali lagi besar filenya. Kalau agak tak layan baca kat laptop, print pastu bace kat kertas. Jangan asyik banyak nak beralasan...:)

4. Cuti-cuti Malaysia!

Siapa yang ade lebih duit tu, boleh la pergi buat trip kemana-mana, Pulau Tioman ke, Pulau Ketam ke, asalkan niat nak melihat ciptaan Allah yang hebat ini, jangan pulak nak 'cuci mata' dengan benda2 yang tak sepatutnya. Tengah trip tu, jaga solat, jangan melambat-lambatkan solat, semoga Allah menjaga kita pula, insyaAllah.

5. Perkara2 lain yang bermanfaat

Nak kerja ke, nak tolong parent kat rumah ke, nak jaga badan ke and etc. Asalkan niat di hati tu betul, insyaAllah akan menjadi ibadah kepadaNya.

Sebagai penutup.....

"Dan setiap umat mempunyai ajal. Apabila ajalnya tiba, mereka tidak dapat meminta penundaan atau percepatan sesaatpun"(7:34)
 
Tiada siapa diantara kita yang pasti unurnya akan mencecah 60an, dan tiada siapa yang yakin dia akan masih bernafas pada esok hari. Oleh itu, cuba bayangkan kalau nyawa kita ditarik tatkala dalam hari-hari sebelumnya kita bergelumang dalam kelalaian dan dan maksiat, tanpa tiada secebispun di hati itu rasa hendak beramal. (semoga Allah menjauhkan kita daripada perkara ini). Takut-takut hidup kita akan berakhir dengan su'ul khotimah, bukannya husnul khotimah. So, marilah kita menjadi syabab yang hebat hatinya, mantap imannya, banyak pula amal solehnya. InsyaAllah.:)

Sekian wassalam,

0 comments:

Post a Comment