The Destroyer of Iman

....sambungan post My Precious Thing
 

Setiap perkara yang berdosa itu sudah semestinya akan membawa kesannya kepada iman kita. Oleh itu, sangat banyak rasanya jika ingin dibicarakan. Oleh itu, saya mengambil beberapa perkara yang rasanya sangat sering berlaku di kalangan pemuda pada hari ini. Perkara yang berdosa yang dianggap enteng dek kerana kebiasaan. Sehinggakan generasi seterusnya akan menyangkakan yang ia langsung tidak salah.
Pada kali ini, saya ingin memperkatakan tentang dua pancaindera yang sangatlah perlu dijaga dalam usaha kita untuk memantapkan iman.

Mulut:


Salah satu anggota yang rasanya sangat aktif bekerja dalam kehidupan kita. Tapi bagaimana yang dikatakan mulut itu boleh membawa kepada kelemahan iman. 
“Tidak ada yang lebih berat pada timbangan orang mukmin pada hari kiamat melainkan akhlak yang baik dan sesungguhnya Allah S.W.T. membenci orang yang berperi laku dan berkata jahat (caci dan cela).” (Hadis riwayat al-Tirmizi)
“Bukanlah seorang mukmin itu yang jadi pencaci, pelaknat, bukan juga yang suka berkata kotor atau lidahnya suka menyebut kata-kata yang hina.” (Hadis riwayat al-Tirmizi)
Dua hadis sahih di atas cukup rasanya untuk menjelaskan apa yang ingin saya sampaikan. Sangatlah tidak sepatutnya seorang manusia yang mengaku dirinya beriman sering kali mengeluarkan kata-kata yang hina dari mulutnya. Mungkin ada yang merasakan semua perkara-perkara ini telah mereka ketahui. Tetapi, sejauh mana perbuatan kita melambangkan kesedaran kita? Daripada perkataan-perkataan yang mencarut sehinggalah kepada perkataan-perkataan yang lucah, semuanya dianggap satu kebiasaan dan bahan untuk berhibur. 
Daripada mulut yang kotor maka turunlah kesannya kepada hati. Dan apabila hati juga sudah menjadi kotor, maka bermaharajalelalah syaitan sehingga manusia itu tidak langsung rasa bersalah atas apa yang telah dilakukannya.

Mata

Anggota yang paling kuat bekerja selagi mana kita tidak tidur. Jadi, apa kaitannya mata dengan iman?
Rasulullah SAW bersabda maksudnya :

“Sesungguhnya pandangan matamu adalah salah satu dari anak panah beracun milik syaitan yang telah dikutuk oleh ALLAH. Barangsiapa yang menjaga pandangannya semata-mata kerana ALLAH, nescya ALLAH akan memberikan kepadanya nikmat keimanan, sebagai kemanisan yang diperolehinya di dalam hati.” (HR : Hakim)
“Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.” (24:30)
“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan….” (24:31)
Dalil-dalil di atas jelas mununjukkan kesan pandangan kepada iman kita. Allah telah memberi perintah kepada lelaki mahupun kepada perempuan agar mereka menundukkan pandangan mereka daripada perkara yang haram. Namun, mungkin ada pula yang mempersoalkan adakah memandang wanita bukan mahram itu terjatuh dalam kategori yang haram. Tetapi, dalil-dalil di bawah jelas menunjukkan hukum perkara ini.
Dari Abu Sa’id Al-Khudry radhiyallahu ‘anhu riwayat Bukhary-Muslim, Rasulullah s.a.w bersabda:

 “Berhati-hatilah kalian dari duduk di jalan-jalan, mereka bertanya, ‘Wahai Rasulullah, apakah ada apa-apanya (bahayanya) dari majlis-majlis yang kami berbicara di dalamnya?’ Rasulullah s.a.w. menjawab, ‘Apabila kalian tidak mahu kecuali harus bermajlis, maka berikanlah kepada pejalan haknya,’ mereka bertanya, ‘Dan apa haknya?’ Rasulullah menjawab, ‘Menundukkan pandangan, menahan diri dari mengganggu, menjawab salam dan amar ma’ruf nahi mungkar.’.”

Berkata Al-Hafizh Ibnu Hajar dalam Fathul Bary (11/11), “Dalam hadis ini terdapat petunjuk bahwa Rasulullah s.a.w. melarang duduk di jalan, hal ini untuk menjaga timbulnya penyakit hati dan fitnah dari memandang laki-laki ataupun wanita selain mahramnya.”

Dari Jarir bin Abdillah radliyallahu ‘anhu , ia berkata,

“Saya bertanya  kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam tentang pandangan yang tiba-tiba (tidak sengaja), maka beliau memerintahan aku untuk memalingkan pandanganku”

Dari Buraidah, dia berkata, “Rasulullah s.a.w. berkata kepada Ali radliyallahu ‘anhu,

“Wahai Ali janganlah engkau mengikuti pandangan (pertama yang tidak sengaja) dengan pandangan (berikutnya), karena bagi engkau pandangan yang pertama dan tidak boleh bagimu pandangan yang terakhir (pandangan yang kedua)”
Akhir sekali, Allah telah memberi amaran dalam firmanNya,
“Allah mengetahui pengkhianatan (penyelewengan dan ketiadaan jujur) pandangan mata seseorang, serta mengetahui akan apa yang tersembunyi di dalam hati.” (40:19)
Para ulama’ telah menafsirkan pengkhianatan pandangan salah satunya adalah dengan memandang wanita bukan mahram.
Maka jelaslah hukum bagi lelaki yang mengaku dirinya beriman, adalah haram bagi mereka memandang kepada wanita yang bukan mahram. Begitu juga kepada wanita, haram bagi mereka untuk memandang kepada lelaki yang bukan mahram.
Namun, dibolehkan untuk tujuan-tujuan seperti ada urusan perbincangan, pembelajaran atau sebagainya selagi mana mata itu tidak memandang dengan tujuan untuk menikmati keindahan rupa paras rakan yang berlawanan jantina itu tadi. Dan, selagi mana perkara ini boleh dielakkan, maka elakkanlah ia. Agar iman di hati akan bercambah dengan risaunya kita akan keadaannya. InsyaAllah.

0 comments:

Post a Comment