Dia Muhammad

Tujuan mengkaji riwayat hidup Rasulullah dan penganalisaannya bukanlah semata-semata untuk melihat kejadian dan episod-episod yang bersejarah ataupun memaparkan cerita-cerita yang indah sahaja. Oleh yang demikian tidak seharusnya kita menganggap kajian sejarah hidup Rasulullah ini sama dengan membaca dan menelaah sejarah para pemerintah (khalifah) di zaman purbakala.  (Ar-Raheeq Al-Makhtum)
Buku Ar-Raheeq Al-Makhtum merupakan buku sirah nabawiyah yang telah memenangi tempat pertama pertandingan Seerah Rabitah Alam Islam, di Makkah. Jadi, sangatlah disarankan bagi mereka yang ingin mendalami sirah nabi, bacalah buku ni. Type je kat google tajuk buku ni, insyaAllah jumpa dlam bentuk pdf nye.

Kenapa kita perlu tahu sirah nabi?

Bagi saya, bukanlah sekadar untuk nak tambah ilmu atau untuk dijadikan bahan bercerita sahaja. Tetapi lebih dari itu. Untuk menanam cinta kita kepada Muhammad saw, kerana usahanya yang begitu kental. Untuk kita mencontohi peribadi Muhammad saw, kerana akhlak dan tingkah lakunya yang begitu mulia.

Nabi Muhammad adalah sebaik-baik guru, dan para sahabat adalah sebaik-baik murid.

Saya baru kenal seorang sahabat ni lepas baca buku sirah ni. Sahabat ini yang telah diberikan pedang Rasulullah, untuk di gunakan ketika perang Uhud. Apabila dia mendapat pedang itu dari Rasulullah, lantas dia memakai semutar merah di kepalanya, (kain lilit kepala). Apabila masuk ke medan pertempuran, dia telah membunuh berpuluh-puluh musuh Allah dengan pedang itu. Dialah Abu Dujanah.


Ha, itu baru sikit. Ada banyak lagi kisah kekentalan para sahabat yang menggetarkan jiwa kat buku tu. So, jom bace sirah nabi, moga Allah menanamkan benih cinta kepada pesuruhNya itu di dalam hati kita, dan agar bercambahnya peribadi Rasulullah dan para sahabat dalam diri kita.



"Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang) " (Al-Ahzab:21)

Sekian wassalam.

0 comments:

Post a Comment